برگ برنده ای برای درمان چاقی که می تواند 20 درصد از وزن بدن را کاهش دهد

11فوریه 2021 - بر اساس یک مطالعه جهانی بزرگ که محققان UCL در آن شرکت داشتند، حدود یک سوم (35 درصد) از افرادی که این داروی جدید را برای درمان چاقی مصرف کردند، بیش از یک پنجم از کل وزن بدن خود را از دست دادند.

یافته های این آزمایش بین المللی در مقیاس بزرگ که امروز در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده است، به عنوان "یک تغییر دهنده ی نتیجه ی بازی" برای بهبود سلامت افراد چاق مورد تحسین قرار گرفته و می تواند سهم عمده ای در کمک به کاهش تأثیر بیماری هایی، مانند COVID-19، داشته باشد.

این دارو که سماگلوتید نام دارد، با فریب دادن سیستم تنظیم کننده اشتهای بدن در مغز، منجر به کاهش گرسنگی و درنتیجه کاهش دریافت کالری می شود.

پرفسور Rachel Batterham، استاد چاقی، دیابت و غدد درون ریز که مرکز تحقیقات چاقی درUCL و مرکز مدیریت وزن UCLH را هدایت می کند، یکی از نویسندگان اصلی این مقاله است که تقریباً 2000 نفر در 16 کشور در آن شرکت داشتند.وی گفت: یافته های این مطالعه پیشرفت بزرگی در بهبود سلامت افراد چاق محسوب می شود. سه چهارم (75 درصد) افرادی که 2.4 میلی گرم سماگلوتید را بصورت هفتگی با تزریق زیرجلدی دریافت کرده اند بیش از 10درصد از وزن بدن خود را از دست داده اند و بیش از یک سوم آنها بیش از 20درصد از وزن بدن خود از دست دادند. هیچ دارویی تاکنون سبب این میزان کاهش وزن نشده است، این دارو واقعا یک برگ برنده است. برای اولین بار، مردم می توانند از طریق مصرف یک دارو به هدفی برسند که فقط از طریق عمل جراحی کاهش وزن امکان پذیر است.

پروفسور باترهام، افزود: تأثیر چاقی بر سلامت افراد پس از همه گیریCOVID-19 ، بیشتر مورد توجه قرار گرفت چرا كه خطر مرگ ناشی از این ویروس در میان افراد چاق به طور قابل توجهی بیشتر است، و همچنین خطر بسیاری از بیماری های جدی محدود كننده ی زندگی از جمله بیماری های قلبی، دیابت نوع 2، بیماری کبدی و انواع خاصی از سرطان ها، در میان افراد چاق بالاتر است. این دارو می تواند تأثیرات عمده ای در سیاست های بهداشتی کشورها برای سالهای آینده داشته باشد.

به طور متوسط هر ​​شرکت کننده در گروه سماگلوتید، در این آزمایش 15.3 کیلوگرم وزن کم کرده است (تقریباً معادل 3 سنگ). این امر با کاهش فاکتورهای خطر بیماری های قلبی و دیابت مانند اندازه ی دور کمر، چربی خون، قند خون و فشار خون همراه بود و سبب کیفیت زندگی کلی آنها شد.

پروفسور جان ویلدینگ (محقق دانشگاه لیورپول) در انگلیس، گفت: این پیشرفت قابل توجهی در درمان چاقی است. قبلاً استفاده ی بالینی از Semaglutide، با دوز کمتر برای درمان دیابت تأیید شده است، بنابراین ما به عنوان پزشک با دیدن این نتایج بسیار هیجان زده شده ایم زیرا من در مطالعات اولیه ی GLP1 شرکت داشتم. زمانی که در بیمارستانHammersmith در دهه 1990 کار کردم ما اولین کسانی بود که در مطالعات آزمایشگاهی نشان دادیم GLP1 اشتها را تحت تأثیر قرار می دهد، بنابراین دیدن ترجمه ی این نتایج به یک درمان موثر برای افراد چاق بسیار شگفت انگیز است.

با شواهد حاصل از این آزمایش، سماگلوتید برای تأیید سازمانهای نظارتی به عنوان درمانی برای چاقی به انستیتوی ملی تعالی بالینی(NICE) ، آژانس دارویی اروپا (EMA) و سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA)  ارسال شده است.

درباره ی این تحقیق

در مرحله ی سوم یک کارآزمایی کنترل دار تصادفی به نام "STEP[1]" ، تعداد 1961 فرد بالغ که دارای اضافه وزن یا چاقی بودند (وزن متوسط ​​105 کیلوگرم یا 16.5 سنگ ؛ شاخص توده بدنی 38 کیلوگرم در متر مربع) ، در 129 سایت در 16 کشور در سراسر آسیا، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی شرکت داشتند.

شرکت کنندگان هر هفته 2.4 میلی گرم سماگلوتید (یا دارونما) را بصورت تزریق زیر جلدی (زیر پوستی مشابه روش تزریق انسولین در افراد دیابتی) دریافت کردند. به طور کلی ، 94.3٪ از شرکت کنندگان در این مطالعه ی 68 هفته ای که از پاییز 2018 آغاز شده بود، این مطالعه را به پایان رساندند.

افراد شرکت کننده همچنین هر چهار هفته یکبار جلسات مشاوره ی حضوری بصورت فردی یا مشاوره ی تلفنی را از متخصصان تغذیه دریافت می کردند تا به آنها کمک کنند از برنامه ی رژیم کم کالری و افزایش فعالیت بدنی خود پیروی کنند، همچنین به آنها راهنمایی ها، و استراتژی های رفتاری و انگیزشی ارائه می دادند. علاوه بر این، به شرکت کنندگان چیزهایی مانند ترازوی مواد غذایی به عنوان مشوق هایی برای پیشرفت و یا رسیدن به یک مرحله ی برجسته یا نقاط عطف داده می شد.

متوسط ​​کاهش وزن افرادی که سماگلوتید دریافت می کردند، 15.3 کیلوگرم (تقریباً سه سنگ) بود که سبب کاهش 5.54 واحد از نمایه ی توده ی بدنی آنها شد. کاهش متوسط ​​وزن گروه دارونما برابر با 2.6 کیلوگرم (0.4 سنگ) بود که سبب کاهش 0.92 واحد از BMI گردید.

همچنین فاکتورهای خطر بیماری های قلبی و دیابت مانند اندازه ی دور کمر، چربی خون، قند خون و فشار خون در افرادی که سماگلوتید مصرف می کردند، کاهش یافت و این افراد بهبودهایی را در کیفیت زندگی کلی خود گزارش کردند.

در مورد این دارو

سماگلوتید برای استفاده ی بالینی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 تأیید شده است، اگرچه به طور معمول در دوزهای بسیار کمتر از 1 میلی گرم تجویز می شود.این دارو دارای ترکیبی است که از نظر ساختاری مشابه هورمون پپتید -1شبه گلوکاگون یا   GLP-1است که پس از غذا از روده در خون آزاد می شود.

هورمون GLP-1، با کاهش گرسنگی، و افزایش احساس سیری در کمتر خوردن و کاهش کالری دریافتی به افراد کمک می کند و درنتیجه سبب کاهش وزن آنها می شود.

در حالی که مطالعه ی STEP، در آزمایشات فاز Iو II، ایمنی دوز 2.4 میلی گرم را ارزیابی کرده بود، در فاز IIIآزمایش برخی از شرکت کنندگان عوارض جانبی دارو از جمله تهوع خفیف تا متوسط و اسهال را گزارش کردند که همگی گذرا بودند و به طور کلی بدون خروج از مطالعه، رفع شدند. هزینه این آزمایش بین المللی توسط شرکت دارویی نوو نوردیسک تأمین شد.

منبع:

New England Journal of Medicine, 2021; DOI: 10.1056/NEJMoa2032183

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/02/210211091352.htm

 



[1]اثر درمان سماگلوتید در افراد چاق (STEP)